DRIVERS OF CHANGE IN EDUCATION SYSTEMS
DOI:
https://doi.org/10.58211/cdt.vi19.20Keywords:
technologies, models, methodologies, educational system, skillsAbstract
Education is a fundamental element for the progress of society and current educational systems have
been influenced by multiple factors. This article describes two trends that have emerged in recent
years and are driving changes in the educational system, such as the incorporation of technology in
education and the development of new educational models and methodologies. At the same time, it
poses a challenge for the education sector, which is to provide people with new skills for employment,
entrepreneurship, and life in a future context of continuous and rapid change.
References
Aguilera, C., Manzano, A., Martínez, I., Lozano, M., & Casiano, C. (2017). El modelo flipped classroom. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 4, núm. 1, 2017, 261-266. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 4(1), 261-266: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349853537027.pdf
Alderete, C., Vera, P., & Rodríguez, R. (2021). Herramientas de Microlearning: propuesta de implementación en el ámbito universitario. XVI Congreso de Tecnología en Educación & Educación en Tecnología-TE&ET 2021. La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/122683/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Anikina, O., & Yakimenko, E. (2015). Edutainment as a Modern Technology of Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 475-479. ScienceDirect: https://pdf.sciencedirectassets.com/277811/1-s2.0-S1877042815X00036/1-s2.0-S1877042814066968/main.pdf?X-Amz-Security-Token=IQoJb3JpZ2luX2VjEPf%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2FwEaCXVzLWVhc3QtMSJHMEUCIQCTnimajxH3DFjez7J2BNGipyf29yx9tM%2FBWYfKeYYfOAIgCwC3yNOfO6
Baker, T., Smith, L., & Anissa , N. (2019). Educ-AI-tion rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges. Nesta. Retrieved 02 de Octubre de 2022, from https://www.nesta.org.uk/report/education-rebooted/
BID. (2021). BID. Retrieved 28 de Septiembre de 2022, from Tecnología educativa en América Latina y el Caribe : https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Tecnologia-educativa-en-America-Latina-y-el-Caribe.pdf
BID. (2021). Tecnología educativa en América Latina y el Caribe. BID. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Tecnologia-educativa-en-America-Latina-y-el-Caribe.pdf
BID. (2022). Desarrollo de habilidades para la juventud: ¿cómo preparamos a los jóvenes para el futuro? . Retrieved 27 de Septiembre de 2022, from Social Digital: https://socialdigital.iadb.org/es/node/19400
Ceplan. (2014). La educación del futuro y el futuro de la educación. Retrieved 30 de Septiembre de 2022, from https://www.ceplan.gob.pe/documentos_/la-educacion-del-futuro-y-el-futuro-de-la-educacion/
Conesa, J., Batalla , J., Bañares, D., Carrión, C., Conejero, I., Cruz, M., García, M., Gómez, B., Martínez, M., Mas, X., Monjo, T., & Mor, E. (2019). Towards an educational model for lifelong learning. In International Conference on P2P, Parallel, Grid, Cloud and Internet Computing. Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-33509-0_50
Fundació factor huma. (2021). Learning by doing. Retrieved 01 de Octubre de 2022, from attachments: https://factorhuma.org/attachments/article/14929/learning-by-doing-cast.pdf
Hawkins, R., Trucano, M., Cobo, C., Twinomugisha, A., & Sánchez, I. (2020). Reimaginar las conexiones entre las personas: Tecnología e Innovación Educativa en el Banco Mundial. Banco Mundial, Washington. Document: https://documents1.worldbank.org/curated/en/817181617183053785/pdf/Reimagining-Human-Connections-Technology-and-Innovation-in-Education-at-the-World-Bank.pdf
Iberdrola. (2022). Blended learning', ¿cómo funciona el aprendizaje semipresencial? Retrieved 30 de Setiembre de 2022, from Talento: https://www.iberdrola.com/talento/que-es-blended-learning
Itesca. (2022). Aprendizaje Colaborativo. Técnicas didácticas. Instituto Tecnológico Superior de Cajeme. https://www.itesca.edu.mx/documentos/desarrollo_academico/metodo_aprendizaje_colaborativo.pdf
Joost, T., Ebenayas, & Mlourdesrr. (2022). Tendencias en Educación. ICEMDFutureTrendsResearch. https://www.esic.edu/pdf/tendencias_en_educacion.pdf
Lukins, S. (20 de Julio de 2022). Future Skills You’ll Need In Your Career By 2030. https://www.topuniversities.com/student-info/careers-advice/future-skills-youll-need-your-career-2030
Luschei, T. (2013). Assessing the costs and benefits of educational technology. Handbook of research on educational communications and technology, 239-248. Retrieved 02 de Octubre de 2022, from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4614-3185-5_19
Marra, R., Jonassen, D., Palmer, B., & Steve, L. (2022). Why problem-based learning works: Theoretical foundations. Journal on Excellence in College Teaching, 25. https://slideplayer.com/slide/6633537/
Martínez, D., & Navazo, P. (2019). Juegos y simulaciones en la educación actual. Prisma Social: revista de investigación social, (25), 537-548. https://revistaprismasocial.es/issue/view/169
Mateo, M. (14 de Agosto de 2020). Tecnología: Lo que puede y no puede hacer por la educación. Enfoque Educación: https://blogs.iadb.org/educacion/es/tecnologiayeducacion-2/
Miller, K. (2022). 22 Advantages and Disadvantages of Technology in Education. FutureofWorking: https://futureofworking.com/10-advantages-and-disadvantages-of-technology-in-education/
Montalvo, D. (28 de Julio de 2022). Educación en el Perú: pandemia, clases presenciales y la inacción de un ministerio ante una crisis grave en el sector. Retrieved 10 de Octubre de 2022, from Infobae: https://www.infobae.com/america/peru/2022/07/28/educacion-en-el-peru-pandemia-clases-presenciales-y-la-inaccion-de-un-ministerio-ante-una-crisis-grave-en-el-sector/
Morin, A. (2022). Aprendizaje personalizado: Lo que necesita saber. Understood: https://www.understood.org/es-mx/articles/personalized-learning-what-you-need-to-know
Parra, L. (2008). Blended leargning. Avances: Investigacion en Ingeniería, 1794-4953. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6684815
Perasso, V. (2016). Qué es la cuarta revolución industrial (y por qué debería preocuparnos). Retrieved 02 de Octubre de 2022, from BBC: https://www.bbc.com/mundo/noticias-37631834
Peréz, A. (2022). Descubre qué es el aprendizaje por competencias y cómo aplicarlo en el aula, pues implica un profundo cambio por parte del docente. UNIR: https://www.unir.net/educacion/revista/aprendizaje-por-competencias/
PNUD. (2021). Desvelar las disparidades. PNUD. https://hdr.undp.org/system/files/documents//2021mpireportespdf.pdf
Raja, R., & Nagasubramani , P. (2018). Impact of modern technology in education. Journal of Applied and Advanced Research, 33-35. https://www.academia.edu/download/63887921/Impact_of_modern_technology_in_education20200710-27957-jsmaeg.pdf
Rodríguez, A., & Ramírez. (2014). Dialnet. Retrieved 07 de Octubre de 2022, from https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5061041.pdf
Ropero, C., Molina, G., Rodriguez, M., & Romero, A. (2019). Microlearning: una nueva metodología de aprendizaje en Ciencias de la Salud. Jornadas de Innovación Docente y Experiencias Profesionales en la Universidad de Almería. https://www.researchgate.net/publication/338549272_Microlearning_una_nueva_metodologia_de_aprendizaje_en_Ciencias_de_la_Salud
Schwab, K. (2016). La Cuarta Revolución Industrial. Barcelona: Debate.
Servicio de Innovación Educativa de la UPM. (2020). Flipped Classroom. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. https://innovacioneducativa.upm.es/sites/default/files/guias/FlippedClassroom.pdf
Sunkel, G., Trucco, D., & Espejo, A. (2013). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe: una mirada multidimensional. Cepal. https://www.cepal.org/es/publicaciones/21681-la-integracion-tecnologias-digitales-escuelas-america-latina-caribe-mirada
Terol, M., & Chavarri, G. (2022). Los nuevos modelos educativos y cuáles son sus tendencias. Elearning: https://blogthinkbig.com/modelos-educativos-y-sus-tendencias
The Economist. (2021a). Tech Report 2022: What, the worry? The economics. https://www.economist.com/europe/2021/02/13/covid19-school-closures-are-widening-europes-class-divisions?utm_campaign=theeconomist-today&utm_medium=newsletter&utm_source=salesforce-marketingcloud&utm_term=2021-02-16&utm_content=article-link-6&etear=nl_
The Economist. (2021b). Tech Report 2022: What, the worry? The economics. https://www.economist.com/europe/2021/02/13/covid19-school-closures-are-widening-europes-class-divisions?utm_campaign=theeconomist-today&utm_medium=newsletter&utm_source=salesforce-marketingcloud&utm_term=2021-02-16&utm_content=article-link-6&etear=nl_
The Economist. (2021c). Tech Report 2022: What, the worry? The economics. https://www.economist.com/europe/2021/02/13/covid19-school-closures-are-widening-europes-class-divisions?utm_campaign=theeconomist-today&utm_medium=newsletter&utm_source=salesforce-marketingcloud&utm_term=2021-02-16&utm_content=article-link-6&etear=nl_
Tünnermann, C. (2008). Los modelos educativos y académicos. Ed. de la Univ. Juárez del Estado de Durango. Retrieved 01 de Octubre de 2022, from https://www.enriquebolanos.org/media/publicacion/Modelos%20educativos%20y%20academicos.pdf
Unesco. (2021). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une aducación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
Unir. (2020). Big Data en Educación: Analítica de Aprendizaje y Aprendizaje Adaptativo. Unir: https://mexico.unir.net/educacion/noticias/big-data-en-educacion-analitica-de-aprendizaje-y-aprendizaje-adaptativo/
Vasquez, Y. (2013). Educación basada en competencias. Educar. revista de educación/nueva época, 3. Educación basada en competencias: https://www.uv.mx/dgdaie/files/2013/09/Argudin-Educacion_basada_en_competencias.pdf
WEF. (2020). Estas son las 10 principales habilidades laborales del futuro y el tiempo que lleva aprenderlas. WEF: https://es.weforum.org/agenda/2020/10/estas-son-las-10-principales-habilidades-laborales-del-futuro-y-el-tiempo-que-lleva-aprenderlas/
William, J. (2020). La Inteligencia Artificial AI está Apoyando a los Docentes en el Mundo. Boxlight: https://lablog.boxlight.com/la-inteligencia-artificial-ai-est%C3%A1-apoyando-a-los-docentes-en-el-mundo
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cuaderno de trabajo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.